Friday, February 4, 2011

my favourite resipi =)

dear akira,

awak tahu tak saya ney malas sangat sangat masak or jejak kaki ke dapur langsung, rasa macam dapur tempat yang buat saya tak tenang langsung *hiperbola tp kalau ikut ayat izzaty, metabola namanya. since cuti last yer saya sanggup tak makan kalau mama tak masak but satu hari saya tetiba terasa nak masak n buat mama terkejut so saya bukak internet n cari resipi resepi  n saya start buat, tahu apa saya masak? tomyam n kerabu mangga, n guess what?my first attempt menjadi =) mama cakap sedap n mama puji saya. so saya bangga lar, guling guling atas karpet dengan mata bersinar sinar bangga, so the next day mama ajar buat puding ney, n now saya da pandai buat puding ney n kek coklat, sumpah sedap =) tak payah bakar or guna oven sebab tu saya suka, saya nak letak resepi ney dalam ney so everyone can try, you should try, i am sure you 'll like it =) good luck =)

puding koktail

1bungkus            kek gulung
4 sudu  besar     tepung kastard
1 tin                     susu cair
1 tin kecil            cocktail/nanas dalam tin
1 bungkus           agar agar jelly kristal nona

cara membuat:
1. potong kek gulung mengikut ketebalan yang sesuai dan susun dia atas tray(tebal sedikit  lebih sedap)
2. kacau tepung kastard, susu cair dan air cocktail/air nanas di atas api sederhana sehingga pekat.
3. sapukan di atas kek gulung dan ratakan campuran 2 tadi. ratakan sehingga menutup semua kek gulung.
4. letakkan isi cocktail di atas kek gulung yang telah diratakan dengan campuran 2 tadi, letak 
keseluruhan tempat.
5. masak agar agar jelly kristal di atas api mengikut arahan di kotak.
6. tuangkan di dalam tray n sejukkan di dalam peti sejuk sehingga keras sedikit.

p/s:mesti guna jelly kristal nona coz kaler dia cantik, semua pasaraya ada lar =)

good luck =)

No comments:

Post a Comment